Divatos manapság felháborodni a “semmittevő influencerek” puszta létezésén is. Nem csinálnak ezek semmit, csak fotózkodnak meg posztolgatnak, aztán kapják az ingyé’ cuccot, meg a nagy lóvét – tartja a népi bölcsesség.
#highlife vagy #workworkwork?
Az influencer biznisz kérdése nem olyan fekete és fehér, mint amilyennek hinni szeretjük.
Mielőtt 18-20 éves kislányokat kezdenénk hibáztatni azért, mert könnyű pénzszerzési lehetőséget látnak a platformban, gondoljunk azokra a képzett cégvezetőkre és marketingszakemberekre is, akik táplálják a bizniszt. Amíg egy márka él az influencer marketing lehetőségével, addig a konkurensei is úgy érzik, hogy ott kell tobzódniuk a hírfolyamban. Kereslet, kínálat, capisce?
Persze aki influencernek szegődik, ne csodálkozzon, ha dolgoznia kell. Az, hogy naponta 1, de inkább 2 szerkesztett kép kerüljön a galériába, és számtalan egyéb kontent a storyba, az bizony melós. Nyilván vannak ennél rosszabb munkák is, de ha azt vesszük, az influencer karrier még mindig demokratikusabb, mint mondjuk bekerülni a kihalásos alapon működő közjegyzői szférába.
A másik kérdés, amit gyakran elfelejtünk az az, hogy ha annyian fel vannak háborodva egy-egy sok követővel rendelkező Insta profil létén, akkor mégis kik követik ezeket a 2-300 ezres profilokat? A nagy hazai profilok általában 50% külföldi követőtáborral rendelkeznek (mert a statisztika ezt mutatja), ott marad a fele csapat: márpedig 100 ezer követő itthon már komoly tömeg, egy egész nagyvárost be tudna lakni. Ha mobilizálhatók, választásokat tudnak nyerni...
#sponsored vs. #sponcon
Az Instagram hírfolyamot szerkesztő algoritmus nem kegyes az üzleti céllal működő profilokhoz. A felmérések szerint az üzleti profilok elérései meredeken csökkennek, vagyis azzal a tartalommal, amivel 1-2 éve még óriási eléréseket lehetett csinálni, ma már nem lehet messzire jutni. Ha pedig a poszt nem jut el a felhasználóhoz, milyen befolyásról beszélünk?
A piac telítettsége megint csak a befolyás ellen szól. Tegye fel a kezét, aki valaha azért vett meg egy gyümölcslevet, mert a kedvenc Insta celebjénél is azt látta! Márkaismertséget persze lehet növelni egy jól irányzott influencer kampánnyal, és elárasztani a felhasználók hírfolyamát a márkánkkal, de szabad szemmel látható, azonnali eladásra nem érdemes számítani.
A legmókásabbak azok a versenyzők, akik úgy használják a reklámot jelző hashtageket, hogy nincs is együttműködésük. Ők a #FakeItTilYouMakeIt elvében hisznek, és remélik, hogy előbb-utóbb tényleg fizet nekik valaki a megjelenésért.
#fake – Mert mindenki lop, csal, hazudik
Minden nap szembejön valahol a gúnyos mosoly mellett elsziszegett mondat: “ez is vette a követőit, meg az is totál kamu”. Persze hogy az. Komolyan, emberek! A kiadók kozmetikázzák a magazinjaik eladott példányszámát, a website-ok túlvállalják az AV-t, a tévék nézettségméréséről meg ne is beszéljünk (különben is, néz még valaki tévét?). Tényleg őszintén ki tudunk borulni azon, hogy egy – sok esetben nem profi marketinges – influencer megpróbál jobb színben feltűnni a világ előtt? Hagyjuk már. Moszkvában a bevásárló központok folyosóit díszítik azok az automaták, amikből lájkokat és követőket lehet vásárolni. Van még kérdés?
A rendszer sem tud sokat tenni: az Instagram évente bejelenti, hogy lesz ám nagy tisztogatás, megszűnnek a kamu profilok, fellépnek a botok ellen és hasonlók… aztán az élet megy tovább, komolyabb változás nem történik.
A felelősség itt is a hirdetőé, aki eldönti, hogy hova fekteti be a marketingbüdzsében elkülönített összeget. Ha van egy márkánk, amit szeretnénk influencerek hátán befuttatni, bátoríthatjuk arra a kiválasztott felület tulajdonosát, hogy küldjön screenshotokat az analitikájáról. Vagy ami még jobb, megragadhatunk néhány auditálással foglalkozó eszközt, és kideríthetjük, kik állnak a számok mögött, ezzel megelőzve az utólagos sápítozást.
Most akkor #cancel?
Az influencer lufi még nem pukkadt ki, és teljesen valószínűleg nem is fog. Az várható, hogy a fejekben a helyére kerül, és minden egyéb hirdetési forma mellett létezik majd tovább. A botrányba fulladt Fyre fesztivált néhány jól elhelyezett, fizetett insta poszt tette világhírűvé, de az influencer bizniszt nem ez az egyetlen eset aknázza alá.
Ha viszont ez megszűnik, mi lesz a következő? Már vannak nem létező, AI és AR Insta sztárok is, de azért elég ijesztő gondolat, hogy a 2020-as évek a mesterséges influencerek évtizede lehet.
Agi Rigo (@agirigo) * Instagram photos and videos
6,020 Followers, 594 Following, 1,064 Posts - See Instagram photos and videos from Agi Rigo (@agirigo)