Az online kereskedelem térhódításának hála, gomba mód szaporodnak az újabb és újabb webshopok. Amit a laikus nem vesz figyelembe, hogy a 60 százalékuk halálra is van ítélve az első pillanattól kezdve, és bezár körülbelül 3 hónap múlva.
Összeszedtem azt az 5 dolgot, ami segít, hogy sikeres online boltot üzemeltess, és hosszútávon is profitábilis láb legyen a vállalkozásodban, vagy tökéletes egyedüli csatorna legyen az értékesítési stratégiádban. Le kell szögeznem, hogy ezek csak nagyon híg iránymutatások, de adhatnak némi támpontot.
1. A termék
Fontos, hogy olyan terméket kínáljuk, amiről nagy biztonsággal megállapítható, hogy az adott országban biztos ráharapnak online is. Vizsgáld meg az eladásra szánt terméked. Például mennyire árérzékeny kategória? A tech bizniszben szinte mindegy, hogy milyen értékű a termék, szívesen megveszik az emberek online is, hiszen fénykép alapján, látva a paramétereket elég biztos döntést tud hozni a vásárló. Sajnos más kategóriákban ez nincs így, még mindig döcög a ruházati termékek eladása, aminél ragaszkodnak az emberek a próbához, ha magasabb árat kell fizetniük. Amennyiben saját előállítású termékről van szó, érdemes már a termék kialakításába belevonni olyan szakembert, aki tisztában van a piaccal, hogy ne később kelljen még több pénzt beletenni esetleg átalakításokba.
Tanács:
Végezz piackutatást, hogy milyen termékeket vásárolnak az emberek a te termékkategóriádban, mennyit költenek, milyen gyakran. Ne a saját termékeidet próbáld ilyenkor véleményeztetni, hanem azt derítsd ki, hogy mik a vásárlói szokások.
2. A webshop
Manapság már rengeteg lehetőség közül választhat, aki webshopot szeretne nyitni, és nagyban meghatározza, hogy merre veszed az irányt a befektetni kívánt tőke nagysága. Felesleges 10 milliós csitti-fitti palotát építeni, ha ez felemészti az induló tőkédet. Van lehetőség webshop bérlésre is, ahol ki tudod próbálni, hogy mennyire indul meg a terméked, és ha annyira hasít, hogy nem éri meg a Shopify-nak jutalékot fizetni, akkor érdemes elgondolkodni, hogy fejlesztetsz egy saját felületet.
Tanács:
Vegyél számba minden lehetőséget mielőtt döntesz, kérd ki szakértők tanácsát, ne egy árajánlatot kérj be. Ha nem szakterületed a téma, kérj segítséget!
3. A költség
Ne a bevétel határozza meg, hogy mennyit költesz, hanem a költségek irányozzák elő, hogy mennyi bevételt kell termelned. Mielőtt bármihez hozzákezdesz, készíts egy tervet arra vonatkozólag, hogy milyen várható költségeid lesznek havi bontásban, ez alapján mennyi bevételre lenne szükséged, hogy mindent ki tudj fizetni.
Tanács:
Számolj vele, hogy nem rögtön lesz profitábilis a webshopod, úgyhogy legyen tartalékod arra az esetre, ha nem pörög fel a motor azonnal.
4. A brand
Ahogy egy offline üzletbe is be kell terelni az embereket, úgy nyilván egy új webshop esetében is tudatni kell a potenciális vásárlókkal, hogy itt ilyen és ilyen termékeket tudnak vásárolni. Számtalan eszköz van online, hogy elérd a célközönséget, de javarészt elég bonyolultak ahhoz, hogy nagy sikereket csak szakember közbenjárásával tudj elérni. Érdemes átbeszélni a lehetőségeket rögtön az elején egy PPC-s szakemberrel, aki a Facebook és Google hirdetések tudója. Nem árt legalább egy tanácsadás erejéig leülni egy online PR-ban jártas emberrel, hogy hogyan építsd a márkaismertségedet.
Tanács:
Ne vegyél online mindenféle e-bookokat arról, hogy hogyan kell márkát építeni, ezeknek a könyveknek javarészt semmi értékes tartalma nincs, és ha laikus vagy, nem fogod megtanulni belőle, hogy mit kell csinálni. Ha nem értesz a témához, kalkuláld bele a költségeidbe, hogy szükség lehet egy szakemberre az indulásnál.
5. A terv
Legyen egy pontos terved mindenre! Állítsd össze a marketing stratégiád legalább 1 évre előre, írd le a pénzügyi terveidet, foglald össze az üzleti tervedet, hogy mikor milyen változásokat tervezel a cégedben (ezt érdemes akár 3 évre előre is megcsinálni). Tudd, hogy a terveid megvalósításához milyen anyagi források szükségesek, és ne vedd ki ezeket a pénzeket a cégből, mindig legyen egy aranytartalék, amihez hozzá lehet nyúlni, ha jön az isteni szikra pl. egy új termékkel kapcsolatban.
Tanács:
Bonyolult minden tervedet összehangolni, de ha megvan, nem nyúlhatsz mellé, nem lesznek ad hoc döntések, minimalizálhatod a veszteségeket, kevesebb kudarc fog érni. Vésd az eszedbe, hogy a tervtől el lehet térni, de ha nincs, akkor a spontaneitás szinte mindig káoszhoz vezet.
AMI MÉG ÉRDEKELHET: