Üveggömb nélkül nehéz jóslatokba bocsátkozni, de egy pár trend már világosan látszik. A koronavírus-járvány globális hatásait a szépségipar is megérzi, és a válaszlépések akár hosszú távon is megváltoztathatják az ipart.
A koronavírus-járvány kitörése az egész világgazdaságot megrázta, és bár az átlagnál kisebb mértékben, de a szépségiparban is érezhetően visszaesett a kereslet. A dekorkozmetikumok helyezte a legrosszabb – bizonytalan időkben általában kevesebbet költünk ezekre, jelenleg pedig az arcmaszkok még feleslegesebbé teszik a sminkek használatát. Ezzel szemben a szalonkezeléseket helyettesítő arc-és testápolás iránt egyértelműen nő a kereslet. Ezek mellett persze az innovációé a főszerep, akár a termékekre, akár azok értékesítésére és marketingjére gondolunk.
1. Fertőtlenítés mindenáron
A jövőre vonatkozó elméletek többsége egyetért abban, hogy ha a Covid-19 ellen meg is lesz a védőoltás és a kezelés, attól még bármikor felütheti a fejét egy újabb járvány, vagyis a kézfertőtlenítők fényes jövő elé néznek.
A kezeink és manikűrünk azonban nem olyan boldogok ettől a hírtől, hiszen az utóbbi pár hónapban mindenki megtapasztalta, mennyire szárító hatásúak a jelenleg elérhető, hatékonynak tartott fertőtlenítők. Sorra teszteltük a legjobb kézápoló krémeket, de sajnos azok sem arra vannak kitalálva, hogy semlegesítsék a brutál erős fertőtlenítők hatását.
Ha a kozmetikai iparnak sikerülne előállítani olyan terméket, ami egyszerre fertőtlenít, de ápol is, az hatalmas előrelépés lenne. A két hatás azonban egyelőre nincs egyszerre jelen egy termékben sem. Ha valamelyik gyártó kutatói megtalálnák a „csodaszert”, ami a fertőtlenítő vírus-, baktérium-, és gombaölő képességét a bőrápolással egyesíti, komoly probléma oldódna meg. Jakabovics Tibor vegyész, egy biotechnológiai kutatóintézet és egyben egy magyar tulajdonú kozmetikai vállalat tulajdonosa szerint nem sci-fi ez az igény, és már dolgoznak is az ügyön.
2. Hajrá, e-commerce!
A különböző szintű kijárási korlátozások várhatóan még egy jó ideig megmaradnak, vagy legalábbis időről időre visszatérnek. Erre egyértelműen az e-kereskedelmi megoldások jelenthetnek gyógyírt a beauty bizniszben is. A legnagyobb globális cégek 2020 első negyedévében 50% körüli növekedést regisztráltak az online eladásokban, így evidens, hogy ezen a téren gyors fejlesztések várhatók.
A webshopok és a logisztika esetében némileg lassabb a folyamat, de a marketingben, különösképp a közösségi média platformokon már láthatók is az első lépések: a direkt vásárlásra biztató üzenetek helyett/mellett egyre több a közösségépítő lépés, például élő bejelentkezések és how-to videók, melyek biztos, hűséges tábort alakítanak ki a márka körül.
3. Azonnali akció és fenntarthatóság
A járvány kitörése új lehetőségeket hozott a kozmetikai szektor szereplőinek. Számos cég kézfertőtlenítő gyártásba fogott, ráadásul azon a területen, amelyen egyébként is erős volt: a környezettudatos márkák például a fertőtlenítők esetében is szem előtt tartják a fenntarthatóságot a gyártási folyamatok és a csomagolás terén is.
Amikor az eldobott, egyszer használható maszkok és gumikesztyűk súlyos problémát jeleznek, nem meglepő, hogy a vásárlók az eddiginél is jobban szemügyre veszik a kozmetikumok és fertőtlenítők csomagolását. A korábban is ellentmondásos papír borítás újabban már kérdéseket vet fel (pláne a Nagy, 2020-as vécépapír hiány árnyékában), így megnő az igény az újrahasznosítható, vagy akár újratölthető termékek iránt.