Sokan vették észre, hogy mióta otthonról megy a munka, a korábbi idő és mennyiség sokszorosát intézik el nap, mint nap. Nem is csoda, hogy pillanatok alatt jön a kiégés.
Az otthoni munkavégzés sokaknak okoz gondot az utóbbi hetekben, és a kezdeti problémák elhárulásával egészen új típusú parák jönnek. Most, hogy már mindenki eléri a céges levelezést meg a szervert, és a kommunikációs csatornák is elég bejáratottnak számítanak, egyszer csak rájön az ember, hogy éjjel-nappal dolgozik.
Típusfüggő, hogy kinek milyen módszer válik be, és persze a cégtől, üzleti partnerektől is függ, hogy mekkora a nyomás, de azért vannak általános szabályok, amiket szabadúszóként tanultam meg, és amelyeket érdemes betartani, ha minél tovább ép ésszel szeretnénk dolgozni.
1. Szabadidő vs. munkaidő
Mennyivel könnyebb volt akkor, amikor 9 körül beértél dolgozni, aztán 5-6 körül pedig hazaindulhattál, ugye? Most éjjel-nappal látod a beérkező emaileket, és a leglehetetlenebb időpontokban találnak meg a kérésekkel.
Fontos, hogy olyan rendszert alkoss magad körül, amivel a munkatársak is együtt tudnak élni, de nem igényel tőled állandó készenléti helyzetet. Ha kényelmesebb kora reggel pár órát dolgozni, amíg a család alszik, hajrá! Ha viszont inkább egy kellemes jógával indítod a napodat, és csak 10 körül ülsz a géphez, az is belefér. Ami nem fér bele, hogy minden pillanatban stresszelj, amikor megszólal egy értesítés a telefonodon.
2. Az időmérés csodás dolog
Szerencsések azok, akik rövid és közepesen hosszú projekteken dolgoznak, így tudják, hogy adott napon mit kell megcsinálni. Ha az sikerül 30 perc alatt, akkor boldogság van, ha viszont 10 órába telik, akkor egy kis morcosság a válasz.
Aki viszont ennél kevésbé egyszerűen mérhető dolgot csinál, könnyen abba a hibába esik, hogy állandóan a munkán pörögve úgy érzi, sosem ér a végére. Ilyenkor jönnek jól a time tracking appok (ha a főnök nem kéri, legalább magunknak), amikkel tudjuk figyelni, hogy milyen feladat elvégzésére mennyi időt használtunk fel. Kiderül az is, hogy egy nap/héten/hónapban hány órát dolgoztunk, és mik voltak a feladatok.
3. Muszáj mozogni!
Mindegy, hogy milyen Pinterest kompatibilis home office sarkot rendeztél be az elmúlt hetekben, hogy milyen szuper széken görnyedsz a gép fölé, a mozgást nem lehet skippelni. Hosszú évek otthonról dolgozása alatt tanultam meg, hogy – bár lehet, hogy csak hónapok múlva – de a csontjaink, izmaink nem értékelik ezt az életmódot.
Iktass be minden napba legalább fél óra mozgást – legyen az séta, futás, jóga, vagy a mostanában egyre divatosabb mini trambulinos megőrülés, mindegy, csak mozogj!
4. Vegyél ki szabadnapot!
Ha nem jön a kényszerű szobafogság, vajon hány napot vettél volna ki eddig? Biztosan befigyelt volna már egy pár nap szabi, esetleg hosszú hétvége. Sok cég kötelezővé is teszi a dolgozóinak a szabadságok felhasználását, de fontos, hogy ezeket a napokat mi is “különlegesként” kezeljük.
Tervezd meg előre, hogy mivel töltenéd szívesen a napot! Egészség fanatikusok kezdhetik a kedvenc smoothie-jukkal, míg a brunch hívei nyithatnak egy kellemes mimózával vagy Bloody Maryvel. A nap többi részében jöhet bármi, amitől jól érezzük magunkat: sport, olvasás, netflix maraton, kirándulás, és a többi. A lényeg, hogy a munka ne zavarjon be a programba, így ne felejts el beállítani egy megfelelő out of office választ!
5. Ne érezd magad kellemetlenül azért, mert van életed
Ugat a kutya, miközben telefonálsz? A gyerek legfőbb hobbija, hogy beletrollkodjon a videó meetingbe? Csenget a futár? Be kell vásárolni a szomszéd néninek? Bizony, most már ezek is a professzionális életünk részei, amit a vonal végén lévő partnernek el kell fogadni. (Valószínűleg ő is kerül ilyen helyzetbe időnként.) Felesleges tehát ezen stresszelni, elég egy kis türelmet kérni a másiktól, amíg elhárítjuk a helyzetet.
Ez is érdekelhet: